niedziela, 24 maja 2020






Kącik logopedyczny 


Witam wszystkich,

zapraszam dzieci i opiekunów do przyjemnych zabaw logopedycznych.

Na początek zapraszam do zabawy oddechowo - relaksacyjnej, która wzmacnia oddech, rozrusza przeponę i kształtuje prawidłowy tor oddechowy:

,,Na łące 

Leżymy płasko na plecach, zamykamy oczy. Wyobrażamy sobie, że jesteśmy na łące.  Wciągamy powietrze przez nos (usta zamknięte), równocześnie wypychając brzuch ku przodowi  - zatrzymujemy powietrze (w tym czasie możemy słuchać, liczyć dźwięki wydawane przez owady) - wydech ustami, wolno wciągamy brzuch.

!!! Zabawę można uatrakcyjnić wykorzystując: małe zabawki, klocki, książki, które umieszczamy na brzuchu dziecka. Zarówno wdech jak i wydech muszą być powolne i równomierne z chwilowym zatrzymaniem powietrza tak,  aby przedmiot znajdujący się na brzuchu nie spadł.

Przy prawidłowym wdechu brzuch unosi się do góry, przy wydechu opada. 

Ćwiczenie powinno się wykonywać w przewietrzonym pomieszczeniu.



A teraz zabawa ruchowa. Zabawa kształtuje pamięć słuchową, która jest również niezwykle ważnym komponentem w rozwoju mowy.

PAMIĘĆ SŁUCHOWA - MIŚ i SKRZAT.

Rodzic opowiada: 
Miś pojechał na wycieczkę do lasu. Tam tańczył (pokazujemy taniec), pływał (pokazujemy ruchy rąk), skakał (pokazujemy), biegał (p.), chodził (p.) i łamał gałęzie (p. przełamywanie gałązki). Każdą czynność powtarzamy razem z dzieckiem kilkakrotnie, tak by zapamiętało (3-latki potrzebują większej ilości powtórzeń, 6-latkowi wystarczy dwukrotnie).
Miś w lesie spotkał Skrzata, który ma czarodziejską moc. Od tej chwili miś wykonuje tylko to, co mu powie skrzat (rodzic jest tu skrzatem, może założyć czapkę papierową lub inny emblemat skrzata).

Następnie formułujemy polecenie: 
Pokaż co robi miś: miś skacze i tańczy. 

Ważne, by dziecko wysłuchało polecenia i dopiero potem dokładnie w tej kolejności pokazało czynności wykonywane przez misia. 
Potem można zwiększać trudność, mówiąc 3 lub 4 czynności na raz. Trudność dostosowujemy do wieku i możliwości dziecka. Im więcej takich ćwiczeń, tym więcej dziecko będzie w stanie zapamiętać.
Oczywiście może być zamiana ról. Teraz dziecko wydaje polecenia rodzicowi, bratu czy siostrze. Wtedy dodatkowo dziecko ćwiczy mówienie słów i zdań.
Gwarantuję świetną zabawę.


Dzisiaj także dokończenie tematu z ubiegłego tygodnia. 
Przedstawiam rozwój mowy dzieci 5, 6-letnich.

5-latek
Dziecko 5 letnie, mowa dziecka w tym wieku powinna być zrozumiała a wypowiedzi dziecka wielozdaniowe.
dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, dż, choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz;
głoska r powinna być już wymawiana, chociaż często pojawia się dopiero w tym okresie;
wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe, są zwykle poprawne gramatycznie;
dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania;
dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;

6-7 latek
Dziecko kończące edukację przedszkolną powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski. Jego wypowiedzi powinny być spójne, z przewagą zdań złożonych i prostych rozwiniętych o poprawnej konstrukcji składniowej. Winien prawnie używać przyimków.
powinno poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki nawet te najtrudniejsze do opanowania czyli głoski sz, ż, cz, dż oraz r;
umieć porównywać (odnajdywać różnice i podobieństwa) oraz klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, kształtu, koloru, ciężaru, funkcji użytkowej
dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej (tzw. głoskowania)
wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu
samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę
wyklaskiwać ilość sylab w wyrazie
określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok, między, wewnątrz itp.)
określać kierunek (do tyłu, na wprost, w bok itp.).

Chcę w tym miejscu bardzo podziękować za dotychczasowy trud, jaki wkładacie Państwo w domową terapię logopedyczną naszych dzieci.

Pozdrawiam serdecznie, życzę dużo zdrowia.
Bogumiła Iwanowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam wszystkich! Dziś na rozgrzewkę zabawa z rytmem. Podkład muzyczny i propozycja wystukania rytmu poniżej: https://liblink.pl/3yPm8H...