sobota, 16 maja 2020




Kącik logopedyczny 



Dzień dobry,

dzisiaj proponuję wierszyk dla 3-latków, ale oczywiście starsze dzieci również zapraszam do zabawy. 
Rodzic czyta treść wiersza, a dziecko naśladuje dźwięki - odgłosy zwierząt. Naśladowanie zwierząt jest znakomitym treningiem mowy - maluszek ćwiczy narządy mowy, wymowę głosek. Dodatkowo wiersz, który jest poniekąd zagadką rozwija zasób słownictwa, pobudza do myślenia i analizy słownej.

J.Beszczyński
Zwierzęce gadanie
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce?
Kle, kle, kle...
Co mówi żabka, gdy bocianów tłum?
Kum, kum, kum...
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miał, miał, miał...
Co mówi kura, gdy znosi jajko?
Ko, ko, ko...
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku?
Ku-ku-ryku...
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Mee, mee, mee...
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu?
Mu, mu ,mu...
Co mówi piesek, gdy kość by zjeść chciał?
Hau, hau, hau...
Co mówi baran, gdy spać mu się chce?
Be, be, be...
Co mówi ryba, gdy coś powiedzieć chce?
NIC! Przecież ryby nie mają głosu... 


Chcę przedstawić Państwu garść informacji o tym, jak rozwija się  mowa dziecka w wieku 2, 3 i 4 lat wg norm. Oczywiście dziecko może mieć opóźnienia w rozwoju mowy około pół roku. Jeśli jest to dłuższy czas, konsultujemy się z logopedą.

2-3 rok życia
Między 2 a 3 rokiem życia następuje rozkwit mowy dziecka. Dziecko zaczyna budować zdania, początkowo są to zdania proste, które są złożone z dwóch, trzech wyrazów, następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, cztero - pięcio wyrazowe. Pierwsze zdania są twierdzące, a następnie pojawiają się zdania pytające i rozkazujące. Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czasowniki początkowo używane są w formie bezokolicznika. Przypadki są używane często niepoprawnie. Dziecko nie potrafi jeszcze wypowiadać poprawnie wszystkich głosek - głoski trudne, są zastępowane głoską łatwiejszą.
Dziecko słyszy błędnie wypowiedziane słowa i poprawia je. Świadczy to o różnicowaniu słuchowym prawidłowej, jak i nieprawidłowej wymowy słów. Na tym etapie mowa dziecka jest zrozumiała nie tylko dla najbliższych, ale także dla otoczenia.
W tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l, oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a, czasem nosowe: ą, ę. Pod konie tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź.

3-latek
Dziecko 3 letnie, potrafi porozumieć się z otoczeniem, jego mowa jest już w pewnym stopniu ukształtowana, jednak jej rozwój odbywa się w dalszym ciągu i często pojawiają się błędy. Dziecko trzyletnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe, spółgłoski: p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, h, t, t, d, n, l, ł, j. Pojawiają się również głoski takie jak: s, z, c, dz. Dziecko już umie wypowiadać większość z tych głosek poprawnie w izolacji, a w mowie potocznej zastępuje je zaś głoskami łatwiejszymi. Dziecko zmiękcza głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż na głoski: ś, ź, ć, dź.
Najczęstsze błędy językowe pojawiające się u trzylatków, które mogą utrzymywać się do 5 roku życia, to:
opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (zupa pomidorowa = zupa midolowa, lokomotywa - komotywa);
przestawianie głosek w wyrazie (ławka = wałka);
tworzenie nowych wyrazów (zadzwonić + telefonować = zatelefonić, żelazko = prasowaczka, oparcie krzesła = opieranka).
głoska r może być wymawiana jako j lub l , ewentualnie jako ł ,
zamiast f występuje często ch i odwrotnie.

4-latek
Dziecko 4 letnie, potrafi już mówić o przeszłości i przyszłości. Zadaje mnóstwo pytań.
utrwalają się głoski s, z, c, dz, dziecko nie powinno ich zamieniać na ich zmiękczone odpowiedniki ś, ż, ć, dż;
głoski sz, ż, cz, dż dziecko może wymieniać na s, z, c, dz - jest to tzw. seplenienie fizjologiczne;
pojawia się głoska r, choć jej brak nie powinien jeszcze niepokoić;
może pojawić się tzw. hiperpoprawność związana z opanowaniem nowych, trudnych głosek np. zastępowanie głosek s, z, c, dz, przez sz, ż, cz, dż - np.: sztół, czukierek.

W przyszłym tygodniu przedstawię rozwój mowy dzieci 5 i 6-letnich.

Pozdrawiam serdecznie, życzę Wam kochani dużo zdrowia.
Bogumiła Iwanowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam wszystkich! Dziś na rozgrzewkę zabawa z rytmem. Podkład muzyczny i propozycja wystukania rytmu poniżej: https://liblink.pl/3yPm8H...