poniedziałek, 1 czerwca 2020






Kącik logopedyczny 



Witam wszystkich,

na początek, w ramach gimnastyki buzi i języka, proponuję opowiadanie logopedyczne o miłym jeżu Sebastianie.

Rodzicu przeczytaj bajkę i razem wykonajcie ćwiczenia buzi i języka zapisane w nawiasach.

Jeż Sebastian
Pewnego ranka Jeż Sebastian spał smacznie w swojej leśnej norze (język leży płasko na dnie jamy ustnej), gdy nagle przez dziurę wpadły pierwsze promienie słońca. Sebastian zaczął się wiercić (poruszamy językiem we wszystkie strony jamy ustnej), aż wreszcie się obudził. Przeciągnął się (wysuwamy język z buzi) i postanowił sprawdzić jaka jest pogoda. Wyszedł ze swojej norki (szeroko otwieramy usta). Ostrożnie wyjrzał na zewnątrz (powoli wysuwamy język do przodu). Rozejrzał się w prawo i w lewo (język wędruje do prawego i do lewego kącika ust), spojrzał w górę (język dotyka górnej wargi, kieruje się do nosa) i w dół (język dotyka dolnej wargi i kieruje się do brody). Zobaczył, że na niebie świeci piękne słońce i wieje leciutki wiatr (wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami 3 x). Ucieszył się z tak pięknej pogody (rozchylamy usta w uśmiech i oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Postanowił, że wybierze się na spacer po lesie. Najpierw musiał jednak zjeść posiłek (ruszamy zamkniętą buzią, żujemy). Gdy jego brzuszek był już pełny wyruszył na spacer. W czasie leśnej wędrówki podziwiał jak przyroda budzi się do życia. Ptaki głośno śpiewały, a pąki na drzewach rozkwitały. Cudownie - westchnął Jeż Sebastian (wykonujemy głęboki oddech) - nadeszła  wiosna!


I jeszcze kilka smakowitych propozycji ćwiczeń języka. Pamiętajmy, że język to mięsień, który bez ćwiczeń nie będzie pracował prawidłowo w trakcie mówienia:

- gdy na talerzu został ulubiony sos lub rozpuszczony lód - pozwólmy dziecku wylizać go językiem. To ćwiczenie, choć jest mało eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka,
- jeśli dziecko dostało lizaka proszę zaproponować, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze,
- po śniadaniu lub kolacji można posmarować dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym i poprosić, aby zlizało je dokładnie - nadajmy tej zabawie temat, np. zaproponować zabawę w misia Puchatka, który oblizuje się po zjedzeniu miodu.


Proponuję zadanie dla dzieci 3, 4-letnich, które ćwiczą wymowę głoski /k/.

Zajrzyjcie tutaj i poćwiczcie (roześmiana logopedia k - jak kot):

https://liblink.pl/V2s89jMDqY


Zadanie dla dzieci, które utrwalają wymowę głosek szumiących /sz, ż, cz, dż/.

Pod tym linkiem jest krótki filmik, z którym utrwalicie głoskę /sz/ na początku wyrazu, np. szafa i w środku np. kalosze.
To propozycja dla dzieci, które dopiero rozpoczęły przygodę z głoską /sz/.

https://liblink.pl/c2vpQAoJJJ

Drugi link jest dla dzieci, które już sprawnie wymawiają głoski szumiące, ale jeszcze mają kłopoty z wypowiadaniem ich w trudnych połączeniach, np. szczotka, pszczoła

https://liblink.pl/YiZvjdxCWC


Na koniec chcę pokazać Państwu zależność między sprawnością manualną (motoryką małą) a sprawną mową, czyli CO MA RĘKA DO MÓWIENIA?
Czasem jest tak, że rodzic nie rozumie, dlaczego jego dziecko u logopedy zamiast ćwiczyć buzię i mowę wykonuje różne ćwiczenia manualne, np. maluje, lepi z plasteliny, układa klocki, rysuje po śladzie. Po co to robi?

Odpowiedzi należy szukać w... głowie, a ściślej w korze mózgowej. Ośrodki sensomotoryczne odpowiedzialne za obie te funkcje (mowy i ruchu) zlokalizowane są bardzo blisko siebie. Manipulując rękoma aktywizujemy elementy kory mózgowej odpowiedzialne za ruch, a tym samym pobudzamy ośrodek ruchowy mowy. Mózg dziecka jest niezwykle plastyczny i ciągle się rozwija, dlatego im wcześniej będziemy redukować deficyty, tym łatwiej i szybciej dziecko poradzi sobie z trudnościami, nie tylko w zakresie mowy.

A więc do dzieła: malujcie, wycinajcie, układajcie klocki, bawcie się ciastoliną, plasteliną, nawlekajcie, ugniatajcie ciasto, wykorzystajcie zabawy paluszkowe np. ważyła myszka, ważyła... Jest wiele okazji, by usprawniać rączki. A zatem dziś czy jutro, gdy Wasze dziecko będzie wykonywać zadania plastyczne, pomyślcie Państwo  o tym, że właśnie usprawniacie mowę.

W tym miejscu zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, gdzie znajduje się świetna zabawa manualna z fasolą i makaronem:

https://liblink.pl/kOle63hwj5


Przypominam, że możecie Państwo pisać na maila: logopedasepopol@o2.pl

Pozdrawiam serdecznie, życzę udanej pracy podczas ćwiczeń
Bogumiła Iwanowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam wszystkich! Dziś na rozgrzewkę zabawa z rytmem. Podkład muzyczny i propozycja wystukania rytmu poniżej: https://liblink.pl/3yPm8H...